Saturday, April 12, 2014

Bila Tiba (tribute to Kak Atikah Rahim)

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati
Sedutan lirik lagu Ungu - Bila Tiba


SubhanaAllah, pagi tadi (Jumaat 11 April 2014), mendapat perkhabaran tentang pulangnya seorang sahabiah, Kak Siti Atikah Abdul Rahim (UTP July08, Petroleum Geoscience) ke pangkuan Ilahi. Arwah dikhabarkan kemalangan dalam perjalanan ke tempat kerja di Simpang Renggam, Johor. 

Kondisi kereta Arwah

Few things about Kak Atikah:
- mantan Masulah Lajnah Tarbiyah dan Kepimpinan RAKAN MASJID UTP
- Naqibah usrahku tahun lepas, pertemuan terakhir kami sebelum bercuti 4 bulan dan sebelum Kak Atikah bergraduasi (sekitar September lepas).
- cukup lembut, penyayang, tegas pada waktunya, banyak yang kami belajar dari Arwah Kak Tikah


 Rasa seperti baru sahaja kita berpisah Kak Tikah, terbayang pelukan erat akak, kata-kata semangat akak, senyuman ikhlas akak. Tak sangka itu pertemuan terakhir kita, Allah loves you more. 

InsyaAllah, husnul khatimah untuk akak. Sesungguhnya kita ini hanyalah penyambung rantai-rantai perjuangan yang cukup panjang, dimulakan oleh para Anbiya' terdahulu. InsyaAllah, moga setiap amal kita dikira. 

Sememangnya maut itu tidak mengenal usia, pengajaran buat kami semua yang masih hidup, agar tidak terleka. Apa persiapan kita?


 Kak Atikah (duduk paling kanan)


Dear Kak Atikah, tenanglah di sana. Semoga pemergian akak menjadi pembakar semangat buat kami untuk meneruskan langkah. Terima kasih atas segalanya. Rasa rugi tak berkesempatan bertanya khabar sebelum ini, Allah lebih menyayangimu. Tunggu kami disana ya Kak Tikah :')


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhaiNya.Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaKu. Dan masuklah ke dalam syurgaKu. " [89 : 27-30]

A Letter to My Deceased Cat

Hi Kunyet, I hope you're doing fine over there. We just found out that you're no more with us this morning. No longer meowing e...