Friday, November 19, 2010

Jawapan Untuk Persoalan Yang Tidak Terjawab..

Assalamualaikum dan selamat sore.  Ternyata kebizian melanda sejak-dua-menjak ni.  Berduyun-duyun kerja mari.  Tapi Alhamdulillah dugaan yang ditunggu-tunggu tahun ini sudah berlalu, sekarang suda masuk musim cuti woo...(dan SPM makin dekat wooooooo...)
ketaq lutut aih....


Saja nak berkongsi sedikit info dr pakcik Gmail.  Kadangkala kita selalu bertanyakan itu dan ini..(that includes me, x puas hati semena-mena)
kenapa itu?
kenapa ini?
mengapa itu?
mengapa ini?
sedangkan Allah yang lebih tahu tentang apa yg terjadi
So, these are some answers for those unanswerable questions=)
KENAPA AKU DIUJI?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta."
*Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
*Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?


"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
*Surah Al-Baqarah ayat 286


kot gamak nak frust pun jangan la terajang desktop yea...mahal kottt
RASA FRUST?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman."
*Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
*Surah Al-Imran ayat 200


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
*Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka..."
*Surah At-Taubah ayat 111

Hanya kepada Allah kita berharap..
KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal."
*Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!

"...dan jgnlah kamu berputus asa drp rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
*Surah Yusuf ayat 12
jadi, the point is semua perkara ada jawapannya dan setelah berusaha sedaya-upaya(ingat tu, USAHA) baru kita berserah kepadaNya..Renung-renungkan & selamat beramal=)
yang pasti, lillahita'ala

1 comment:

Miecyber said...

Usaha & Doa menentukan kejayaan..

A Letter to My Deceased Cat

Hi Kunyet, I hope you're doing fine over there. We just found out that you're no more with us this morning. No longer meowing e...