Skip to main content

Tips Elak Mengantuk

Ramai orang mengantuk apabila berada dalam kelas .~contohnya, diri saya sendiri@_@
 Saya yakin kebanyakan mereka tidak berniat pun untuk tidur, cuma..ntah la..kita memang senang terlelap dalam bilik kuliah.Proses ini dipercepatkan lagi sekiranya subjek yang di ajar susah difahami dan membosankan..kan3?
Bagaimana untuk mengelakkan kejadian ini berlaku? Saya sebenarnya tidak layak langsung nak cakap bab ni, sebab saya selalu jugak tertido dalam kelas. :P

Berikut adalah sedikit tips untuk mengelakkan mengantuk:~ihsan pakcik Gmail^^

1. Sila BELI GULA-GULA GETAH dengan kuantiti yang mencukupi. Bila kelas start jer,makan sekaligus 2 biji gula getah serentak. Apabila mulut aktif mengunyah, kita akan susah nak ngantuk.  Amalan ini saya telah praktikkan kepada seorang kawan saya yang mudah sangat mengantuk.Lecturer baru start mengajar kat depan,dia dah menguap. Saya fikir punya fikir, lantas untuk kelas seterusnya sy pun beli chewing gum yang bewarna warni khas untuk dia,memang berkesan usaha ni. Dia dah tak ngantuk malah lebih bersemangat lagi.Betul atau tidak anda kena cuba sendiri..hehe

2. bawaklah SEBOTOL air masak. otak kita ni 80% air. Kita rasa ngantuk sebab oksigen kurang ke otak, walaupun hidung kita tak berhenti henti bernafas. bila minum air,bendalir badan kembali seimbang. Ini akan mengurangkan rasa mengantuk. Berapa ramai yang sanggup buat tips no 2 ni sila angkat tangan? tengok orang cina, rajin bawak air.orang melayu ni susah sangat. bajet macho/cantik la. dah..dah..jangan malu. Beli botol air yang cantik,letak dalam beg. OK?
I comey kan..kan2?
3. Bila ngantuk dalam kelas, selepas cuba menahannya tapi ternyata gagal, maka sila keluar dari bilik kuliah dengan serta merta!!bukan untuk balik umah atau tido, tapi untuk ke tandas dan basuh muka. InsyaAllah tak ngantuk dah lepas ni.
4. kalau ngantuk lagi setelah melakukan ketiga-tiga perkara di atas,suruh kawan sebelah urutkan bahu dan belakang. Tapi ingat,jangan sekali-kali urut leher atau belakang kepala kerana ini akan menyebabkan kawan anda tido lebih lena...0_o
cukuplah 4 TIPS. simple, bawak chewing gum, ataupun bawak air, or basuh je muka bila ngantuk or kalau dah miskin dan papa kedana sangat, mintalah kawan urutkan. Renung-renungkan, selamat beramal!

Yg kadang2 tertido dalam kelas, Ampun cgu!

Comments

Yatre Hayati said…
kalau kita mengantuk selalunya suruh kawan kita cubit :)

Popular posts from this blog

Reflections from Akademi Dakwah Muslimah

Bismillah,
Alhamdulillah, I'm back after 6 months!  Completing my final year studies and finishing all the projects on time did really acquire me to make some sacrifices, my blogging time is one of it. Nevertheless, I've successfully graduated from UTP since the last two months and here I am now, back in Perlis.
Frankly saying, I think this is the longest period of my stay at home since I started my degree studies 5-years ago. Most of my semester breaks were spent doing SRC works, couple of Minggu Aluan Siswa (MAS) weeks and study related matter. For now, It's kinda payback time. 😂
Alhamdulillah, last weekend I attended Akademi Dakwah Muslimah at Tasoh Lake Resort, organized by Jabatan Mufti Perlis. The 2-day seminar covered 6 topics which I found to be very attentive and practical as a Muslimah. Being a student not from Islamic Studies background did give me the chills at first, however after a couple of hours listening intently to the speakers, I've gotten a good kicks…

Leap of Faith

Bismillah,
Today I'm not going to talk about the leap of faith in Assassins Creed, which Cal (Michael Fassbender) attempted to save himself. 

Google defines leap of faith as 'an act of believing in or attempting something whose existence or outcome cannot be proved'. In other words, to make a big decision which may have a big impact on one's life, with no guarantee whether it'll end up a success or a failure. It can be choosing between furthering your study and become an academician or enter the industrial world, getting married or changing the stream of your study. Some decisions may have a bigger impact in our lives, compared to the others.


This has been one of the longest period which I've stayed at home since the last 5 years. With the flexibility and ample of time in hand, post-graduation has really got me thinking. Somehow the transition between university life to the next phase isn't as fast and smooth-sailing as I've imagined. It's not like tod…

What Shall We Do on Fridays?

Bismillah,
So, we have reached another Jumu'ah in 2017, we are getting closer and closer towards Ramadhan, the time has been flying faster than ever. Hopefully we can make everyday meaningful by being a productive and impactful Muslim, insyaAllah.
I'd like to share the inputs that I've learned (almost a year ago, now flipping the note pages) during an Ibrah Seminar on Surah Al-Jumu'ah by Ust. Syaari Abdul Rahman. Alhamdulillah, the seminar was very insighful, I attended this program with my beloved juniors Sakinah, Syera & Chad. We took a day-trip as Bangi and UTP is only a 2.5 hrs drive.
About Surah Al-Jumu'ah
- This is the 62nd surah in the Quran, consisting of 11 verses.  - It is positioned after Surah As-Saff and before Surah Al-Munafiqun. - A Madaniyah surah (meaning that this surah was reveled after the event of Hijrah - where Rasululullah saw and the sahabahs migrated from Mecca to Madinah).
What is Ibrah?
Ibrah is the lesson learnt that we can gain and emulate …